søndag 27. februar 2011

Sunn og raw frokostblanding

Vi har smoothier og juicer, men av og vil mange av oss ha noe litt søtt som minner oss om søt frokostblanding. Du kan faktisk lage en superenkel og raw frokostblanding av bløtlagte nøtter og frø. Nå skal jeg vise dere hvordan. Jeg skal bruke en kombinasjon av bløtlagte frø og nøtter. Du kan bløtlegge dem natten før du skal bruke dem, ca. 6 - 8 timer.

Ingredienser:

  • Foodprosessor eller blender
  • Mandler 1 dl
  • Solsikkefrø 1dl
  • Valnøtter 1dl
  • Rosiner  1 dl som søtningsmiddel
  • Salt 1 klype
  • Kanel 1 "dasj"

Huskeregel: Jeg bruker like storeporsjoner av nøtter, frø og rosiner.
Dette gir 1 medium stor porsjon.

Fremgangsmåte

Tilsett nøttene, frøene og rosinene i en blender eller foodprosessor. Liker ikke du rosiner eller bestemmer deg for å ikke bruke dem, kan du bytte dem ut med hvilken som helst søt, tørket frukt. For å gi blandingen litt mer smak kan du tilsette salt og kanel. Til og med i søte retter bringer salt alle smakene sammen. Deretter en "dasj" med kanel. Så skrur du på foodprosessoren til du får en granola/frokostblanding lignende masse (her bestemmer du selv hvilken konsistens du vil ha. Jeg bruker ca 5-10 sekunder). Pass bare på at det IKKE blir en grøt eller mellignende masse!

Du kan spise denne med en gang, eller bevare den i kjøleskape opp til 3 dager. Jeg velger å toppe frokostblandingen med blåbær og banan. Du kan selfølgelig bruke mange andre frukter som oppskjært eple, annanas, mango, pære, jordbær osv! Men blåbær gir jo en veldig fin farge!

Du kan bruke vanlig melk, men jeg vil anbefale å bruke mandelmelk .Du kan spise denne frokostblandingen som frokost, lusj eller bare når søtsuget kommer snikende.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar