mandag 28. februar 2011

Nøtter, og 5 grunner til å spise mer av de!

Jeg er en nøtte elsker. Jeg har virkelig ikke smakt en nøttetype jeg ikke liker. Jeg føler fryktelig synd på de som har nøtteallergi. Jeg anbefaler på det sterkeste å bløtlegge alle nøtter, dette gjelder også frø. Du kan lese mer om det her.
 
Litt historie om våre hard skallede venner 


Det er dokumentert at nøtter har vært brukt av våre gamle forfedre siden forhistorisk tid. De eldste bevisene er noen valnøtt rester som ble funnet i Irak, og antas å være over 50.000 år gammelt!
Mandel dateres tilbake til 3100-1100BC i regionen rundt Tyrkia, Kypros og Hellas. Forresten, visste du at mandlene er relatert til fersken?
Pinjekjerner har også gitt næring til dem som bor i "Great Basin-området av USA for mange tusen år.
En annen populær nøtt (andre enn meg med noen av mine venner) er pistasj. Disse har også blitt brukti  tusenvis av år, og går tilbake 7000 år eller så, til Midtøsten.  De har lenge blitt brukt sammen med mandler av reisende på grunn av den kompakte, men potente ernæringsmessige verdien. Det sies også at denne nøtter inspirerte til noen interessante legender, blant annet en som sier dronningen av Saba erklærte det en eksklusiv "kongelige" mat, og forbød vanlige mennesker til å dyrke og spise den. 


3 grunner til å spise nøtter!



1. De er fulllastet med proteiner. Som du kanskje sikkert allerede vet, er proteiner er svært gunstige forbindelser som kan forbedre utholdenhet og fylle deg med den energien du trenger for å klare med daglige oppgaver og ansvar. Proteiner kan også holde oss unna vanlige helsemessige problemer og forhold, og de er også veldig hjelpsomme med når det kommer til sult og kroppsvekt kontroll.

2. Fulle av gode vitaminer og mineraler. Nøtter er en rik kilde til vitamin E, kalium og fiber sammen med andre næringsstoffer. Dermed kan et regelmessig inntak av nøtter holde kroppen fra de skadelige effektene av frie radikaler (på grunn av det faktum at vitamin E er en av de mest potente antioksidanter der ute), regulere blodtrykket, bedre hjertefunksjon (takk til kalium), og også forebygge mot et stort utvalg av kreft (fiber kan være en forbindelse som står for dette). 


3. De holder hjerte- og karsykdommer i sjakk. Å spise en diett som inneholder en handfull av nøtter daglig kan redusere risikoen for hjertesykdom i følge forskning. Nøtter er så hjelpsomme fordi de er proppfulle med stoffer som kan redusere nivået av dårlig kolesterol (LDL) i kroppen vår, og i stedet få opp det gode (HDL) kolesterolet. Dessuten kan det forekommende kjemikalier i nøtter som forbedrer og letter blodsirkulasjonen ved å avslappende trange blodårer og hindre blodpropper. 


Selvom jeg, på bare 17- år, ikke skal ha noe problemer med hjerte og kar er jeg fremdeles føre-var, slik jeg er med mange andre deler av livet! 







Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar